Jeg en blogger

Det havde jeg alligevel aldrig forestillet mig. Mig som blogger.... Men nu skete det, og fremover vil jeg vise billeder og lægge opskrifter ind - og håber så, at det kan være til inspiration og glæde for andre.
Og prøv så lige at tjekke "How to cook it" - et fantastisk link til en kogebog, hvor man blot "klikker" ingredienserne i køleskabet af - så kommer der et udvalg af opskrifter på, hvad man kan lave. Start med f.eks kød i linjen foran - skal skrives på engelsk - og klik så.

lørdag den 9. februar 2013





Mig og Mette Blomsterberg
Jeg har "lånt" Mette Blomsterbergs foccaciabrød i dag til min forret. Og nu er det kommet ud af ovnen og ser bare lækkert ud.  Vil lige tilføje, at jeg har bagt 1/2 portion i en form der er ca. 22x30 cm, for vi bliver kun 5. Og så havde jeg ikke Ølandshvede, så brugte alm. hvedemel og italiensk hvedemel 0. Men her er opskriften:

LIND DEJ:
50 g gær
1 l lunkent vand
300 g ølandshvede, fin
1 kg italiensk hvedemel, tipo 00
2½ spsk. flagesalt

TOPPING:
1 dl god olivenolie
3 stk. rosmarinstilke
1½ spsk flagesalt

ENDVIDERE:
1 bageform/dyb bradepande på 30 x 40 x 6 cm
bagespray eller smagsneutral olie

Smuldr gæren ud i røremaskinens skål. Tilsæt de øvrige ingredienser, og ælt dejen i lavt gear i 25 minutter. Den lange æltetid er vigtig, for det sikrer en elastisk dej, der kan bære sig selv, selv om den er lind. Sluk for røremaskinen, og tag dejkrogen af. Lad dejen hvile utildækket, mens den stadig er i røreskålen i 30 minutter. Smør den dybe bageform jævnt med bagespray eller smagsneutral olie. Hæld forsigtigt den hævede dej ud i den smurte form, og lad den igen hæve utildækket i yderligere 30 minutter.
Fordel olivenolien ud over dejens overflade. Drys flagesalt og plukket rosmarin ud over olien. Tryk roligt dybe huller ned i dejen med fingrene med gode mellemrum. Sæt brødet ind i en 230° forvarmet ovn, og smid lynhurtig ½ dl koldt vand ind i ovnens bund – luk straks ovnlågen igen. Bag brødet, til det er godt gyldent, ca. 35 minutter, afhængigt af ovnen. Lad det varme brød afkøle let på en bagerist.  

Go' fornøjelse. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar