Jeg en blogger

Det havde jeg alligevel aldrig forestillet mig. Mig som blogger.... Men nu skete det, og fremover vil jeg vise billeder og lægge opskrifter ind - og håber så, at det kan være til inspiration og glæde for andre.
Og prøv så lige at tjekke "How to cook it" - et fantastisk link til en kogebog, hvor man blot "klikker" ingredienserne i køleskabet af - så kommer der et udvalg af opskrifter på, hvad man kan lave. Start med f.eks kød i linjen foran - skal skrives på engelsk - og klik så.

mandag den 28. september 2015

Den allerallerallerbedste brunsviger



Dejen laves af:
500 g mel, 50 g sukker, 50 g gær, en smule salt, 3,5 dl lunkent mælk, 50 g blødt smør. Gæren opløses i mælken, det hele æltes sammen til en ensartet dej, der ikke må blive for tør. Hold evt. lidt af melet tilbage.

Dejen hæver først ca. 30 min. i en dampovn - eller én time tildækket på bordet. Derefter rulles den ud og kommes i en form der er ca. 35x45 cm. Tryk en masse huller med fingrene - jo flere jo bedre. Efterhæver yderligere 30 min i dampovnen - eller ca. 45 min. på bordet - tryk derefter flere huller - og hæld fyldet over .

Bages ved 190 grader ved over/undevarme - altså ikke varmluft.  - i ca 25-30 min. Skal være lysebrun i kanten. Go´fornøjelse

Fyld:
250 g smør smeltes sammen med 250 g brunt farin og 8 spsk sirup.




1 kommentar:

  1. Jeg elsker brunsviger :-)
    Glædelig snart jul.
    Hilsner fra "En verden af kunst"

    SvarSlet